Babysitter Kyra

Dah hampir 3 minggu gak Ammi hantar Kyra kat rumah Maksu. Maksu ni akak yg jaga Kyra and rumah dia selang satu rumah je ngan aku.

Aku dah duduk kat rumah ni since aku kawin..which means nearly 5 yrs. Walaupun dah 5 tahun bersamaan dengan 1,825 hari..tapi boleh dikiralah brapa kali aku gi 'menjalang' kat rumah KakSu ni. Kalau jumpa pun..masa nak tuurn lift..masa aku jemur kain kat backyard..sebab nak gi umah dia kene lalu umah aku dulu. Aku pegi rumah Kaksu pun slalunye sbb dia buat makan2..or dia dtg umah aku sebab nak ajak aku gotong royong...dia adalah jiran yang baik..(tak macam aku..).

Aku bukan nak crite pasal aku ngan KakSu..tapi nak crite satu 2 perkara tentang penjagaan Kyra.


  • KakSu ni jenis yg xleh bau minyak and dia boleh pening and pitam kalau bau minyak2 ni. So minyak telon yg aku bekalkan utk Kyra dah dipulangkan and aku kene bli Vicks. (Utk bb aku prefer minyak telon..sbb aku rasa baunye cam best..lagipun Vicks tak sesuai sangat utk bayi dibawah 2 years.. ).

  • Dia x pandai matchingkan baju ngan booties & mitten yg aku bekalkan. Haritu aku bagi baju (aku skalikan baju & sluar) and aku letaklah skali sarung kaki & tangan yg senada seirama ngan baju dalam bakul tu. Tapi bila balik..baju kale kuning..sarung kaki kale ijau..sarung tangan kale merah..hohohoho. So, start minggu ni tiap baju yg aku anta tu..aku selitkan skali ngan sarung kaki & tangan kat dlm baju tu.

  • Semenjak duduk ngan KakSu Kyra dah suka dibedung. Mungkin Kaksu selalu bedunglah kot. I don't mine as long as she can sleep dengan tenang tanpa terkejut2.

  • Aku dah biasa tgk mama jaga budak..asal yak-yak or shi shi je mama tukarkan baju..which means sehari mama akan pakaikan sekurang-kurangkan 4 baju. Tapi ngan Kaksu Kyra hanya tukar baju 2x je. Baju lepas mandi pagi & mandi petang. Yelah..takkan akak tu nak ngadap anak aku je 12 jam tu kan..byk lagi keje dia nak buat.

  • Harap2 Kyra bila dah besar sikit boleh rapat ngan kaksu mcm budak2 lain yg kaksu jaga.

3 comments:

u-jin said...

nest ok ler tu....boleh ler tu as long kyra ok....lawak2 ..kaler lain2...kira bolee larr..

CuTeMiUt78 said...

so far ok ler tu.. harap2 kaksu dpt jaga kyra ngan baik ya

sheila said...

kak ujin,
start las wik dah xde dah..sbb kite dah skalikan baju ngan sarung kaki & tangan...sonang ati den