Mihun Sup

Ni mihun sup ala mrs kay yang very the simple dimple.

Bahan-bahan yang simple


Bawang Merah
Bawang Putih
Udang Kering
Tolo
Black Pepper
Garam, Sos Tiram
Mihun..(kalo xde ni..nama resepi ni jadi sup aje..)


Ayam or Daging or Sotong or Udang or ske ati koranglah


Cara-cara yang simple jugak


1) Tumbuk bawang merah, putih, udang kering & black pepper

2) Tumis bahan yg ditumbuk.

3) Masukkan ayam or daging...kasi golek2 supaya masak


4) Masukkan air
5) Masukkan garam, sos tiram (sikit je), pastu aku letak chicken stock (yg cair tu)
6) Pecahkan telur..
7) Biar cam mendidih..and tutup the api

Mihun tu kasi celur dengan air panas and minyak sikit so that tak melekat2.

Masa memula kawin dulu..aku tak tau kene letak minyak..konpiden je aku tos pastu bila nak makan..amik ko..berkepal2. Nasib baik laki aku jenis yg on saje...kalo tak sendiir mau pikirlah

6 comments:

manisz said...

syarat utama tuk ko dtg Kontan dan aku temankan ko ialah...........
ko kene bwk masakan ko tuk aku rasa..
boley???

sheila said...

wei..
aku dari genting terus ke kontanlah..aku masak kat r&r jelah ye

choO chet blom penah lagi masak sup boh sos tiram...nanti cube said...

men tipuuuuuuuuu....

presentation last skali tadek. potong 5 markah :p

manisz said...

alaaaaaaaaa tu lauk tunjuk yg ko masak di hujung jari.. huhuhuhu..
cmni aku bwk dapur kecik tulah, dapur steamboat.. biar ko masak, pastu berasap lam hotel.. hihihi!!

sheila said...

choo,
mak boh sos tiram sbb ni kategori mihun sup..kalo sup ayam buat makan nasi mak tak bubuh nyiah..

mmg serius aku lupa nak snap yg last part tu sbb rushng nak buat susu budak tecit tu..

sham,
ko bwk dapo tu pastu ko kasi kat chef hotel tu..biar dia tolong aku masak hehhe

babyluv_ayang said...

sometimes...simple food tu lah yg sedap...doter k.fara tu kalau dah boring sgt nak makan nasi, ini lah pulak menu nyer...meehoon soup..simple tapi sedap kan...