IKAN KERAPU MELEKAT MASAK PEDAS

Wahhhh gila panjang nama resepi aku. 

Abih…Mr. Kay beli ikan kerapu tu cun je suruh bini dia masak…skali bini dia masak konon mcm pro..hambik ko..melekat terbaek ikan tu kat kuali

kerapu

Lebih kurang camnilah ikan kerapu asal yg Mr. Kay beli

(**credit to google**)

20112010173

Bila aku masak dia jadi camni…hohohoho. 

Walopun buruk tapi Mr. Kay rasa sambalnya S-E-D-A-P

Kat previous entry ada cakap nak kasi resepi ni kan…aku ni jenis masak yg simple dimple je… sebab aku tak reti nak gulai menggulai ni..tak pandai nak ejas santan2 ni sume

Bahan-bahan

  • Ikan (digoreng dulu)
  • Cili Boh
  • Bawang Besar (Hiris)
  • Bawang Putih (Hiris)
  • Halia (Hiris)
  • Serai (Hiris Nipis)
  • Daun Limau Purut
  • Kicap
  • Garam / Cube Maggi

Cara-caranya

  • Tumis semua yang dihiris
  • Masukkan cili boh ikut banyak mana korang suka
  • Biarkan cili tu masak
  • Masukkan kicap pekat sikit
  • Masukkan garam, daun limau & cube
  • Bila dah ok rasanya…kasi humban itu ikan
  • Sudah siap

No comments: