RESIPI LAMB CHOP

Last Friday beriya2 ahkak mencari resipi lamb chop kat ofis..siap tgk video kat youtube lagi.  Bila dah beriya-iya…misi harus diteruskan.

So sebab agak menjadi aku nak share resipi yang very the simple dimple ni.  Resipi ni utk 2 orang makan punye

BAHAN UNTUK MARINATE LAMBS
Lamb Loins / Lamb Shoulder (ikut tempolok memasing ye)
Black Pepper
Garam


BAHAN UNTUK BLACK PEPPER SAUCE
Celery sebatang dua (hiris nipis)
Bawang sebijik (hiris)
1 sudu Black Pepper (ikut tahap pedas korang nak)
2 sudu soy sauce
2 sudu oyster sauce
1 sudu butter
1/2 kiub ayam
2 cawan air (aku ada taruk susu segar sikit)
Tepung Jagung sket (utk pekatkan je)


BAHAN UNTUK MASHED POTATO
Ubi kontang sebijik dua
Susu segar sket (agak2 supaya tak lembik)
Pinch of garam and black pepper
1.5 sudu butter


LAIN-LAIN BAHAN
Carrot, Corn, Asparagus, Brokoli dan apa aje yang korang nak as side dish (rebus je ngan garam sket)

P2120213

P2120215

CARA-CARA MARINATE
1)  Bersihkan lamb tu..pastu taburkan je garam & black pepper.   Agak2lah garam tu..haritu aku cam tamak sikit berkesudahan lepas makan sila minum air banyak2…masin ya rabbi.  Agak dah nak siap buat yang lenlain tu barulah grill…gunalah butter

CARA-CARA BLACK PEPPER SAUCE
1)  Rebuskan celery, bawang & black pepper hingga didih & toskan
2)  Dalam air rebusan yang dah ditoskan tu campur butter, kicap, oyster sauce, kiub ayam, susu dan masaklah lagi sampai mendidih. Bila dah didih masukkan bancuhan tepung jagung dan kacau so that takde lumps
3)  Nanti akan jadi cam kat atas tu…cantik tak color?? Hohoho

CARA-CARA MASHED POTATO
1)  Rebus kentang sampai empuk
2)  Lenyek…aku malas lenyek aritu..so aku bubuh dlm blender jadi cam lembik sangat.
3)  Dah lenyek masukkan butter, susu sket, pinch of garam & black pepper

P2120217
Presentation di atas pinggan adalah dari Mr. Kay
P2120220
Setelah dicurah black pepper gravy
P2120219
Ni untuk anak dara tu..grilled fish fillet
P2120222
Tapi yang ni pilihan utama dia..nyampah tau kiya ni

AKU BANGGA ahakssss..kalo tak masin melampau dijamin 2 thumbs up

1 comment:

mummy_ayu said...

wah..lamb chop tu...cayalah...menariks sgt...m
eh masak tuk aku plak..
i love lamb chop!!