Sup Kambing

Hari Sabtu aku telah mengerjakan encik dibawah ni.

Sampai je kat Pasar Besar Seremban yang gila punya busuk...mmg busuk melantun ok pasar ni.  Aku taktaulah kalo aku parking kat tempat dorang buang sampah ke hapakan..tapi Ya Allah... tolonglah pengurusan pasar ni..tolonglah wangikan sikit pasar ni.  Pasar lain yang aku pegi takdelah busuk melantun camni

Oh sambung ngan cite encik ngembek ni.

Mr. Kay nak sup kambing.  Jadinya kite beli bahagian rusuk banyak & bahagian daging sikit.  Buat sup kambing bahagian rusuk tu yg best.  Harga daing kat atas ni adalah RM20.  Sikit je kan

Bahan-bahan:
Daging kambing & Rusuk
Bawang Merah kecik
Bawang Putih
Halia
Ubi Kontang
Kayu Manis
Cengkih / Bunga Lawang / Buah Pelaga
Serbuk Sup (Perencah) / Sup Bunjut
Daun Sup & Daun Bawang

Cara-cara:
1) Blend bawang merah, putih & halia
2)  Tumis bahan yang diblend bersama dengan kayu manis & kawan2nya
3)  Dah agak kering..masukkan daging kambing & sup bunjut..kasi gaul sampai sebati..
4)  Masukkan air, gaul dan tutup jap
5)  Masukkan kontang dan tutup
6)  Masukkan perencah sup (yang ni nak masukkan kat stage 2 pun boleh)
7)  Letaklah garam...kot tak kang tawar meleset pulak
8)  Agak2 daging dah empuk taburlah daun sup & bawang..siap.  Lagi lama masak lagi sedaplah jadinya..sebab kuah jadi pekat..baru kawwww


Tengah menumis

Aku guna rempah sup Faiza.  Dulu penah guna Adabi cam tak sodap..oooppsss
 
Kat belakang siap ada resipi..dia kata masukkan 1 sudu rempah..tp ada aku kesah..aku humban 1 peket terus


Hasilnya lebih kurang camnilah...ini bukan gamba yang aku amik.  Ni hasil peng-gugel-an.

Lepas masak cam tak sempat nak snap2 dah..dah kebulur...abih nak masak kambing ni bukan 20-30 minit

Notakukukakikukaku:
Sapa yang ada pressure cooker tu..empukkanlah dulu daging kambing ni kat dalam tu dalam 10-15 minit.  Konfom lembut

2 comments:

chekna @ mama ziyad said...

wah.. terer la ko bleh masak sup kambing... tau la kite ni lahir taun kambing.. hahahaha....

sheila said...

hahaha..kite lahir je taun kambing .. tp kite tak busuk cam kambengkan??

masak sup yg ikut selera sendiri je..takdelah pekat likat cam kat kedai mamak tu