:: Resepi :: Ikan Stim Nyonya

Tried this menu last Sunday.  Best


Bahan-bahan
Ikan (as usual i prefer siakap)
1 biji bawang merah (aku guna saiz besar dan gumuk)(blend)
3 ulas bawang putih (blend)
6 biji cili merah (blend)
Berbiji-biji cili padi (blend)
1 sudu pes tomyam
1 sudu kecik sos ikan
Air rebusan ayam
Sedikit perahan limau nipis
Bunga kantan
Gula

Cara-cara
1)  Bersihkan ikan, kukus & tos (buku resepi kata 7 minit..tp aku kukus brapa minit pun aku taktau)
2)  Panaskan minyak & tumis bahan yang diblend sampai naik wangi
3)  Masukkan pes tomyam, gula & sos ikan
4)  Masukkan air rebusan ayam
5)  Masukkan sikit perahan limau
6)  Biar menggelegak pastu tuang je atas ikan yang dah dikukus dan ditos tu.



Hasil masakan aku mmg tak cantik macam kat dalam Majalah Mingguan Wanita tahun 2005 ni tapi rasa dia bolehlah diterima.  Mr Kay lagi sedap kalo boleh dimakan dengan nasi.  Hohohoho.

Soalan aku.... bunga kantan ni sebenarnya guna camne ye?  Dalam resepi tu takde pun kata blend ke, potong ke..jadi aku belah 4 letak je jadi hiasan dan kasi wangi2 sket.

4 comments:

  1. masak asing eh kuahnya.. kantan tu racik2 kasi hakus cam kerabu & tabur kot.. mesti lagi wangi.

    nk try la nanti..
    biasa stim ikan lumur ngn sour plum sos jek.
    osah pemaleh! kehkehkeh!

    ReplyDelete
  2. ngah,
    a'ah masak asing..tp sonang bangat

    maz,
    ko antu cili gak ke nok??

    hani,
    aku tak mintak pon nok rambut saloma ke mimiloma ke..doarng je pepandai..lagi pun dolu aku ni jenis malu2 gitu..pakai je apa org kasi kecuali lipstik aku mintak dia tukar kale... ada ke patut dia kasi aku pakai kale orange....

    ReplyDelete
  3. rajinnye la ko ni memasak..

    bunga kantan buat cam masak laksa tu kot.. potong2 masuk dlm kuah tu... aku rasa la...

    ReplyDelete
  4. kak jijah,
    senang je kak buatnye... lenkali cuba try

    ina,
    masak yg simple2 bulehlah...
    dah tau dah skrg camne nak guna bungan kantan...sib baik aku tak blend skali aritu hahahha

    ReplyDelete