Resepi Kek Kurma Kukus

Banyak kurma dalam fridge?

Moh le buat kek.  Dulu ammi pernah gak buat MUFFIN KURMA.. tapi yang itu ammi bakar.  Yang ini ammi kukus je sebab malas nak alih-alihkan benda kat dapur tu.  Bahan pun super simple.

Bahan-bahan A:

2 cawan tepung gandum
1 sudu teh soda bikarbonat

Bahan B:
1 cawan kurma (dibuang biji dan direndam sekejap)
1 cawan minyak masak
1 1/2 cawan susu segar (kalau takde bancuh je susu tepung anak korang tu)
1 1/4 cawan gula perang (kurangkan kalau taknak manis)
1 sudu teh esen vanilla

Bahan C:
Almond nibs (optional)

Cara:
1)  Ayak bahan A dan ketepikan.
2)  Blend bahan B sehingga halus.
3)  Masukkan bahan B ke dalam bekas adunan pastu masukkan bahan A sikit2 dan kaup balik.
4)  Tambah almond nibs.
5)  Griskan loyang dengan butter/minyak.
6)  Kukus dalam 60 minit - 90 minit bergantung kepada size loyang tadi.
7)  Tunggu sejuk dan bolehlah dipotong.



Nampak macam kek pisang pulak.










12 comments:

  1. pernah makan kek kurma..sedap jg..a'ah mcm kek pisang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul..rasa pun lebih kurang cuma kurang manis as compared to kek pisang

      Delete
  2. waduhhh sesekali ammi share resepi, nampak mudah dan ringkas ... boleh nak try lah nanti
    kurma memang banyak kat rumah tu... sesuai sangat di cuba
    memang nampak macam kek pisang sikit mungkin texture dan warna tu kot

    ReplyDelete
    Replies
    1. cubalah dana..bahan simple aje. telur pun takpayah

      Delete
  3. Ada, lagi sekotak kurma dlm fridge tu. Boleh try nanti :)

    ReplyDelete
  4. sedap je nmpk kek kurma ni..
    blh try buat

    ReplyDelete
  5. Sedapnya kek kurma kukus. Bahannya pun tak susah nak cari. Kalau sehari di simpan, rasa lebih moist...yummmmyyy!

    ReplyDelete
  6. Banyak gak kurma ni. Bolehla cuba, resepinya mcm kek pisang juga kan, kalo tak baca ni tak teringat juga. Akk nak cubalah, sbb kukus ke kan. Tq ammi.

    ReplyDelete